Sluta med socker

Kompletta guiden

Senast uppdaterad 2021-08-16

Innehåll

1. Såhär slutar du äta socker

2. Varför behöver du sluta med socker?

3. Biverkningar av att sluta med socker

Mycket av det livsmedel vi äter idag är fullt av tillsatt socker, något många inte känner till. Det betyder att vi inte bara får i oss skyhöga mängder socker från godis och läsk, utan det kan finnas gott med socker i vår frukost, lunch och middag. Att sluta med socker är något som blir allt vanligare – och är ett av dem klokaste beslut som går att ta. Att sluta helt med socker är inget vi rekommenderar, då socker finns naturligt i frukter och andra livsmedel. Det socker vi syftar till att sluta äta är som sagt det tillsatta sockret. D.v.s det socker som inte inkluderas naturligt i livsmedel, utan som läggs till i processen för att göra saker “godare”. Den som äter för mycket av detta socker kan få symptom som är jobbiga.

Sluta med socker och gör en sockerdetox

Natuligt socker vs. tillsatt socker

Att sluta äta socker går ut på att kapa det tillsatta sockret. Något som inte är lätt då socker pumpas in i det mesta – för att göra livsmedel så mycket “godare”. Detta är särskilt svårt då mängden socker i en produkt listas som en klumpsumma vilket gör det svårt att utgöra hur mycket socker som är tillsatt.

För att lättare kunna urskilja det tillsatta sockret så kan det vara nyttigt att känna till några populära namn på ingredienser som direkt representerar tillsatt socker.

Vanliga namn på tillsatt socker

Finner du någon av dessa ingredienser på ingrediensförteckningen, som finns på baksidan av livsmedel, så betyder det att det har tillsatts socker i produkten.

  • Dextros, fruktos, glukos, laktos, maltos, sucrose
  • Invert socker, maltsirap, rissirap, honung, high- fruktos corn syrup (HFS), melass
  • Maltextrakt, betsocker, agave sirap med flera.

Sockerdetox

Sockerdetox är ett annat namn för att sluta med socker. Det handlar om att rensa kroppen på tillsatt och ej naturligt förekommande socker. Hur en sockerdetox går till är inte ristat i sten, alla har olika tillvägagångssätt och preferenser. I stort brukar man dock säga att en sockerdetox är under en bestämd tid, och under denna tiden har man satt upp en del regler för hur det ska gå till. Att sluta med socker handlar om en ändrad livsstil medans en detox är en händelse under en viss tid. Givetvis kan en detox vara starten på ett sockerfritt liv.

Under en sockerdetox är det vanligt att följa ett strikt schema. Då inkluderas en lista på produkter som ska undvikas, samt vilka du ska äta. Under vilka tider du ska äta, o.s.v.

En sockerdetox kan innebära vad som helst – i slutändan handlar det om att du på något vis ska sätta stopp för ditt sockerberoende. En del går igenom en kort effektiv sockerdetox, där dem sätter stopp för allt och bara håller ut tills beroendet är borta. Men en detox kan även vara lite mer långsiktig. Genom att successivt trappa ner på sockret så blir din detox mjukare och inte lika drastisk, detta kan göra att du inte lider av lika starka biverkningar.

På denna sidan är vi ute efter att ge folk inspiration till att sluta äta socker långsiktigt och ändra sin livsstil. Vi tror verkligen att roten till mycket sjukdom och dåligt mående ligger i överkonsumtion av tillsatt socker. Senare kommer vi skriva ihop vår egen guide till en sockerdetox, givetvis med ett schema inkluderat för den som vill ha det.

Hur slutar man äta socker?

Att sluta med socker behöver inte vara svart och vitt, utan det är upp till var och en hur pass strikt dem vill vara med sitt sockerförbud. 

Knep för att lyckas sluta äta socker

Vi har skrivit ihop en långa lista på tips som kommer hjälpa dig att sluta med socker.

1. Bli motiverad 

Vi människor har svårt för förändringar – verkligen svårt. Vi kan vara taggade ena dagen och andra dagen tappar vi disciplinen, sen är det kört. Hur många tecknar gym-medlemskap i januari och hur många av dem är kvar på gymmet en två månader senare? Innan ni sätter igång med att sluta äta massor av tillsatt socker måste ni bli motiverade på riktigt – varför vill ni sluta med det? 

När det sedan börjar bli tufft, det är då motivationen ställs på prov. Det är i dem stunderna allt hänger på.

2. Börja lugnt 

För att denna livsförändring ska bli lyckat är det allra bäst att börja lugnt. Du behöver inte gå direkt till ett totalförbud, utan ta bort en sak åt gången. 

Det absolut första vi rekommenderar är att trappa ner på läsk. Ersätt coca-cola med vatten på lördagkväll, men ät fortfarande godis. Fortsätt i detta spår och ta bort produkter successivt. 

Nästa steg kan vara att endast äta godis och andra onyttigheter en dag i veckan. Steget efter det kan vara att endast handla godis för 50kr på den dagen. Fortsätt så tills du helt kan sluta med godis, choklad och läsk.

3. Rensa i skafferiet

Rensa! Väck med skräpet som ligger hemma i skafferiet, detta kommer bara ligga och slå på din motivation varje dag. Om det inte finns godis hemma, så är det inte lika lätt att ge upp. Detta är bland det viktigaste tipset som existerar för att lyckas sluta äta socker.

4. Kickstarta med kosttillskott

Om du vill ta det på allvar och ge dig själv dem absolut bästa chanserna att lyckas i kampen mot sockret så rekommenderar vi kosttillskott. Observera att detta ej är medicinsk rådgivning och inget du ersätter din kost med.

Det finns två produkter vi rekommenderar.

Alpha Plus DetoxPlus

Alpha Plus DetoxPlus är en 14 dagars detoxkur som kombinerar flera olika produkter. Kuren kommer med en guide hur du går tillväga för att genomföra den korrekt. Vi har själva testat denna kuren och kan starkt rekommendera kuren!

Läs detta mail från en av våra besökare som testat kuren!

Klicka här för att gå till produkten på MEDS.se. Vi måste enligt regler säga att länken är en affiliatelänk.

Holistic UltraDetox 270 g

Det andra kosttillskottet vi rekommenderar är inte lika krävande, utan något du tar mer vid sidan av. Återigen är detta endast ett kosttillskott och inget som ersätter din normala kost.

Klicka här för att gå till produkten på MEDS.se. Vi måste enligt regler säga att länken är en affiliatelänk.

5. Storhandla 

I samband med att du länsar skafferiet så är det även viktigt att förstå att gå i affären innebär stora risker ur ett socker-perspektiv. Hur många gånger har vi inte dragit iväg till affären för att handla mat, hungrig. Väl hemma finns det inte bara mat i kassen utan även ett Marabou och en läsk. Genom att storhandla en gång i veckan minimerar du tillfällena att handla på dig godis. Kanske är det dags att testa matkassen? Då får du verkligen inga chanser att köpa med dig skit hem.

6. Sätt upp mål 

En del i att bli motiverad är att ha tydliga mål med varför ni slutar äta socker. Ett vanligt mål är att sluta äta socker för att gå ner i vikt – jättebra mål! När vi skriver att ni ska sätta upp mål, då menar vi bokstavligt talat sätt upp! Att skriva ner saker på papper och se det varje dag ökar chanserna för att hålla löftet betydligt. Skriv ner era mål och sätt upp det på ett ställe ni ser varje dag. 

7. Gör det tillsammans med någon annan 

Att sluta med socker går hur bra som helst ensam, men teamwork gör nästan alltid saker lättare. Om ni är två kan ni stötta och hjälpa varandra då motivationen är låg. Gör ett löfte till varandra. Det är lätt att bryta löften till sig själv men när det är en annan person med i bilden blir det svårare. 

8. Belöningar

Det är inte fel att belöna sig själv för det hårda arbetet. Efter att varit utan socker i ett halvår förtjänar du att köpa det där du sneglat på ett bra tag. Detta är ett tips som kräver hög disciplin, det är lätt att gå och köpa belöningen när lönen kommer innan du ens hunnit kämpa.

9. Hitta nyttiga alternativ

Tro det eller ej, men nyttiga alternativ finns – som inte smakar skit. Vi skriver om sockerfria recept som kan ersätta godiset och läsken. Bara en sådan sak som att börja äta frukt istället för godis är ett steg i rätt riktning.

Utöver sockerfria recept så har vi även skrivit ihop en lista på vilken frukt som innehåller mest socker.

10. Acceptera återfall

Under din resa är sannolikheten hög att du kommer få återfall och vräka i dig godis och läsk under en kväll. Detta är OK. Det betyder inte att du har misslyckats på något vis. Nästa dag kommer du antagligen må dåligt och kanske lida av en socker-bakfylla. Då inser du förhoppningsvis ännu mer vilket skräp tillsatt socker är.

11. Köp en vattenflaska

Vatten är det bästa hjälpmedlet i din kamp mot socker, trust us! Att dricka ett stort glas med kallt vatten är något vi rekommenderar varje gång du får ett sockersug. Det kommer dämpa suget.

För att göra ditt liv enklare när du är på jobb eller bara hemma i soffan så är det absolut bästa att du investerar i en vattenflaska. Gör det till en rutin att fylla flaskan på morgonen och varje gång den blir tom – gå och fylla på.

Inte bara hjälper det dig med att sluta äta socker, det är även bra för dig. Vatten är något många av oss dricker alldeles för lite av.

12. Ta din sömn på allvar

Studier tyder på att det finns en samband mellan brist på sömn och intag av mycket tillsatt socker. Enligt forskarna kan brist på sömn leda till att kroppens hormoner sätter igång hungern och gör att vi upplever att vi är hungriga. Det kan därför vara viktigt att inte slarva med sömnen, om du bestämmer dig för att sluta med det tillsatta sockret.

Anledningar till att sluta äta socker

Kanske har du hört kompisen eller kollegan prata om att dem ska sluta med socker. Men du förstår inte riktigt varför dem ska sluta, vad poängen är. Fördelarna med att sluta äta massor av tillsatt socker är många, och allt eftersom forskningen inom området utökas pekar allt mer på att tillsatt socker är en stor bov i den allmänna hälsan.

OBS! Att du mår dåligt kan bero på mer allvarliga problem. Är du osäker så rådfråga alltid med din läkare. På doktorkoll.se kan du enkelt hitta en trovärdig nätläkare.

1. Ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar

Forskning visar på att sambandet mellan konsumtion av stora mängder tillsatt socker och hjärt och kärlsjukdomar existerar. En studie från 2014 undersökte konsumtion av tillsatt socker. Forskarna följde flera grupper under 15år[1]. Dem fann att personerna som fick 17-21% av sina dagliga kalorier från tillsatt socker hade 38% högre risk för att drabbas av hjärt och kärlsjukdomar – jämfört med personer som istället fick 8% av sitt dagliga intag av kalorier från tillsatt socker. 

2. Dålig hy av att äta socker

Studier har visat på ett samband mellan kost bestående av mycket tillsatt socker och dålig hy[2][3]. Den som lider av dålig hy har därför en chans att förbättra den genom att sluta äta socker. 

3. Viktuppgång 

Tillsatt socker är “tomma kalorier” och saknar andra nyttiga ämnen såsom vitaminer, mineraler, proteiner, fett och fibrer. Ämnen som kroppen behöver för att gå runt. Den absolut största anledningen till varför många går upp i vikt av socker – är intag av läsk och andra söta drycker. Att dricka läsk är ett oerhört effektivt och enkelt sätt att få i sig stora mängder tillsatt socker på kort tid. Många studier kopplar just läsk, eller SSB(Sugar-Sweetened-Beverages), till fetma och allmän övervikt[4][5]

4. Hål i tänderna

Det är ingen hemlighet att socker fräter på tänderna. Idag har det blivit normaliserat att få karies(hål) i tänderna – men detta har till stor del att göra med vårt intag av tillsatt socker. Bakterier som finns i munnen livnär sig bland annat på socker. Den som drar ner på sockret kan få både bättre tandhälsa men även mer pengar i plånboken. Att gå till tandläkaren och laga hål är inte billigt, det finns roligare saker att lägga pengarna på.

5. Kan öka risken för Cancer

Cancer är det värsta många vet, och rädslan för att själv drabbas en dag är för många stor. Det finns inga studier som direkt kopplar intag av socker till ökad cancerrisk, dock finns det studier som visar på att konsekvenser av tillsatt socker som kan öka cancerrisken. Vid konsumtion av läsk, kakor och godis stiger vårt blodsocker rejält och detta ökar utsläppen av ett insulin-liknande tillväxthormon(LGF). Det finns studier som visar på att detta hormon hjälper cancer att växa i kroppen. Det är enligt denna studien därför rekommenderat att försöka undvika dessa blodsocker-toppar[6]

Tillsatt socker ökar som sagt även chansen för viktuppgång, och en överviktig person med överflöd av fett kan enligt studier ha ökade risker för olika typer av cancerarter[7].

6. Kostar pengar

En burk cola på måndagen, snickers på tisdag osv. blir faktiskt en slant i slutet av veckan. Den som slutar äta godis och andra produkter med stora mängder socker kommer ganska direkt märka av att det blir mer pengar i plånboken. 

7. Risk att huden åldras snabbare

Vi får alla rynkor och slappare hud allt eftersom vi åldras, men genom socker förskyndar vi denna processen. När sockret når vårt blodomlopp fäster det sig vid proteiner och denna kombinationen av proteiner och socker bidrar till att huden tappar elasticitet och förskyndar åldrandet av huden [8]. 

Biverkningar av att sluta med socker

Att sluta äta socker kommer tyvärr inte utan biverkningar. Det är dessa biverkningar som gör det jobbigt och svårt att sluta med socker. Det går att jämföra det med en missbrukare som slutar med droger – kroppen kommer göra motstånd och inte alls vara glad. Men den som håller ut kommer tillslut vara den som mår bäst. Nedan har vi listat dom 4 vanligaste symptom och biverkningar som kommer med att sluta äta socker.

1. Dåligt humör och deppighet

Risken finns att du kommer bli på riktigt dålig humör. Intag av mycket tillsatt socker triggar igång ditt belöningssystem och släpper ut dopamin och serotonin i ditt system. Det gör dig lycklig – men i korta stunder. När du slutar med socker finns det risk att det istället blir tvärtom, att du känner dig olycklig och att ingenting är kul.  Ta denna möjligheten att verkligen inse hur illa ett sockerberoende är när din kropp får dig att må så dåligt, och motivera dig själv till varför det är viktigt att få stopp på det.

Känner du dig deprimerad så kan det bero på andra mer allvarliga problem. På Doktorkoll.se kan du hitta en psykolog online.

2. Huvudvärk och yr

Det är inte ovanligt att personer som slutar med socker får huvudvärk den närmsta tiden efteråt. Att även känna sig yr är ett vanligt symptom. Under dessa tider är det bara att försöka hålla ut, dricka mycket vatten och om det behövs kanske ta en huvudvärkstablett. Förhoppningsvis försvinner dina symptom relativt snabbt och du kan leva vidare utan socker.

3. Trötthet och “influensa”

Redan samma dag kommer du uppleva otrolig trötthet och inte sällan kryper influensa-liknande symptom upp. Frossa och muskelvärk är två vanliga symptom folk upplever i samband med sockerdetox. Ett sockerberoende kan jämföras med droger, det kommer vara jobbigt att sluta äta socker och din kropp kommer göra allt för att du ska äta något med massa socker.

4. Extrema “cravings”

När du säger stopp för godis, läsk och produkter med mycket tillsatt socker så finns det en risk att den följande tiden kan vara väldigt jobbig. Dem tidigare punkterna på listan är som sagt symptom på att sluta med socker. Din kropp vet att detta beror på sockerbrist, och den vet att allt som krävs för att bli av med dessa hemska symptom är att dricka ett glas med Coca-cola eller äta lite choklad. Din kropp kommer helt enkelt ha abstinens efter socker.

Referenser

Länkar markerade * är affiliatelänkar. Vi får därmed betalt för genomförda köp.

Visa mer

2 comments on “Sluta med socker

  1. Tack för er information.

    Jag har sedan ett par år tillbaka haft en mängd olika allergiliknande symptom på olika sorters mat och ämnen i maten. Jag har inte lyckats bena ut vad det har varit då det varit så mycket men jag har kommit fram till (efter 2,5 veckors uteslutande av tillsatt socker) att socker är en STOR bov. Har som ni skriver haft flera olika sorters biverkningar de senaste veckorna och misstänkt att det hängt ihop med mitt kostomlägg men det var väldigt skönt att läsa att det är socker det beror på eller snarare bristen av socker. Mina allergisymptom har blivit bättre och vikten går ner, faktiskt ganska fort. Har även läst lite att socker kan starta och bibehålla en mängd inflammationer i kroppen. Hur ser nii på det?

    1. Hej,

      Kul att du uppskattade informationen. Även kul att du märkt resultat!

      Angående socker kopplat till inflammationer så finns det hel en del studier som visat på ett samband mellan inflammationer i kroppen och stor konsumtion av tillsatt socker.

      Jag bifogat 3 studier om du vill läsa mer;
      https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0741521420301464
      https://link.springer.com/article/10.1007/s00038-020-01330-5
      https://academic.oup.com/cdn/article/3/Supplement_1/nzz040.P20-041-19/5517137

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *